چاپ
بازدید: 840
بهینه سازی وب سایت چیست؟

بهینه سازی وب سایت که به طور مختصر سئو (SEO) نامیده می شود، مخفف عبارت Search engine optimization است و به معنی بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جست وجوگر است. در این فرایند با استفاده از تکنیک های برنامه نویسی، محتوای سئو محور، ترافیک و بازدید سایت افزایش می یابد. موتورهای جست وجو دارای ربات هایی هستند که با توجه به محتوا و کدهای هر سایت، آن ها رتبه بندی می کنند. به همین دلیل بهینه سازی وب سایت رابط مستقیمی با ساخت بندی، بازاریابی دیجیتال و رابطه با مشتریان دارد. موتورهای جست و جو گر شرایطی را فراهم کرده اند که با به روز رسانی خود به هر وب سایتی که به صورت بهینه تر طراحی شده امتیاز بالاتری داده و طبیعتا در بین جست وجوهای کابران آن سایت بالاتر از سایر سایت ها دیده شود.


عوامل موثر بر عملکرد سایت


فرایند سئو یا بهینه سازی سایت بیشتر به عوامل داخلی بستگی دارد به این صورت که با بهبود ساختار سایت و قالب سازی مناسب برای آن، سایت مورد نظر در گوگل به صورت کاملا معتبرتر به نمایش گذاشته می شود. این عوامل عبارتند از: نحوه طراحی سایت (مانند کد نویسی، سرعت بالا آمدن سایت، قالب بندی صفحات، نحو طراحی صفحات، نحو قرار گرفتن محتوا در هر صفحه و ...). بنابراین یک متخصص سئو به تنهایی نمیتواند موجب بالا رفتن رتبه سایت شما شود به این معنی که شما علاوه بر داشتن یک سایت معتبر و بهینه شده باید محتوای مناسب نیز در آن تولید کنید. بنابراین بهینه سازی سایت به تمام اتفاقاتی که روی آن انجام می شود بستگی دارد و باعث می شود سایت شما بازدید بیشتری داشته و به دنبال آن بتوانید درآمد بیشتری از این راه کسب کنید.

موتورهای جست و جوگر در بهینه سازی سایت


موتورهای جست وجوگر مختلفی با توجه به قدمت و الگوریتم آن ها وجود دارد مانند: بینگ، یاهو، ASK، AOL و باید و اما متداول ترین و بزرگترین موتور جست و جو گر در کشور ما گوگل می باشد. به همین علت بهتر است هزینه و زمان خود را به بهینه سازی سایت در گوگل اختصاص دهیم که البته با این کار سایت مورد نظر ما برای سایر موتورهای جست وجوگر نیز تا حد خوبی بهینه می شود زیرا الگوریتم و فاکتورهای بهینه سازی در بیشتر موتورها مشابه گوگل می باشد. این موتورها به ما کمک می کنند از میان میلیاردها محتوایی که در هر لحظه در فضای مجازی منتشر می شود بهترین نتیجه عایدمان شود. برای دسترسی به حجم زیادی از محتوا نیاز به ربات ها داریم که به طور مجزا توضیح داده خواهد شد:
1- خزنده ها: این ربات ها به صورت اتوماتیک به همه صفحات سر میزنند و محتوای گوناگون را مورد بررسی قرار می دهند.
2- ایندکس : ربات خزنده نتیجه بررسی های خود را ایندکس و ذخیره می کنند. به همین دلیل ما شاهد پیدا شدن نتایج جست وجوی خود زیر یک ثانیه زمان هستیم.

مراحل بهینه سازی یک وب سایت


1- نصب گوگل سرچ کنسول: اولین قدم جهت فرایند بهینه سازی سایت، بررسی و تحلیل رفتار کاربران در سایت سرچ کنسول است.
2- پیدا کردن کلمات کلیدی: یافتن کلمات کلیدی مهمترین کاری است که با آن می توانیم استراتژی خود را بسازیم. در صورتی که کلمات کلیدی وب سایت جامع باشد، می توان با توجه به نیاز مخاطب و بازار رقبا برنامه ریزی کنیم.
3- دسته بندی کلمات کلیدی اصلی و فرعی: بعد از یافتن کلمات کلیدی مهمترین کار دسته بندی و مرتب کردن آن ها است تا بتوانیم نتایج معنا داری از بین آن ها استخراج کنیم. با جداسازی کلمات کلیدی و فرعی، اولویت های خود را مشخص و بر اساس آن ها برای صفحات سایت برنامه ریزی می کنیم.
4- تحلیل سئو داخلی: سئو داخلی سایت را می توان با استفاده از ابزارهای تخصصی مورد بررسی قرار داد. در این مرحله باید گزارش دقیقی از عناوین سایت، متاتگ ها، وضعیت لینک سازی داخلی و محتوای هر صفحه تهیه کرد.
5- تحلیل سئو خارجی: کیفیت و کمیت لینک های ساخته شده در سایت در این مرحله باید مورد بررسی قرار بگیرد و لینک های بی کیفیت شناسایی شود. همچنین توزیع انکرتکست ها بررسی شده و اصلاحات لازم انجام شود.در نهایت با توجه به کمیت و کیفیت لینک های ساخته شده می توان برای رپورتاژ سایت برنامه ریزی کرد.
6- تحلیل سایر رقبا در زمینه سایت مورد نظر: نقاط ضعف و قوت رقبا می تواند به ما کمک کند که برنامه ریزی زمانی و مالی دقیق تری داشته باشیم. در پایان این بخش نیز باید گزارشی کامل از وضعیت رقبا در حوزه کسب و کار مورد نظر جمع آوری شود.
7- ساخت لینک های معتبر: لینک سازی مبحث بسیار مهم و حائز اهمیتی در بهینه سازی وب سایت است به طوری که در صورت هر گونه اشتباهی توسط گوگل جریمه خواهیم شد.به همین دلیل کار لینک سازی سایت باید با یک برنامه ریزی دقیق انجام گیرد. دراین قسمت سایت هایی که لینک سازی آن ها بر سایت شما تاثیر بیشتری دارد مشخصص می گردد و سایت مناسب جهت رپورتاژمعرفی خواهد شد.
8- تولید محتوا: بعد پیدا شدن کلمات کلیدی، و جدا کردن کلمات کلیدی اصلی و فرعی ایده های زیادی به ذهن ما خواهد رسید با استفاده از آن ها محتوای وب سایت را برنامه ریزی کنیم.
9- ساختار صفحات وب سایت: تعداد صفحاتی که قرار است در سایت بارگذاری شود و کلمات کلیدی موجود در آن بسیار حائز اهمیت است. در این مرحله معلوم می گردد که چه تعداد صفحاتی باید در سایت داشته باشیم و هرکدام چه عنوانی داشته باشد.

نتیجه گیری و اینکه چرا بهینه سازی سایت واجب است؟


اگر بهینه سازی وب سایت یا اصطلاحا سئو سایت خود را به خوبی انجام داده باشید موجب بالا رفتن اعتماد و اعتبار شما در آن کسب و کار خواهد شد. همچنین از بین همه زوش های موجود بهینه سازی سایت، سئو نسبت به سایر تکنیک ها جدیدتر و بسیار ارزان تر به حساب می آید. بیش از 80 درصد بازدیدهای اینترنتی از طریق موتورهای جست وجو تقسیم می شود، که این امر اهمیت بهینه سازی وب سایت در دنیا را نشان میدهد. بهترین و مهمترین نقشی که بهینه سازی می تواند داشته باشد هدایت بازدیدکننده های بیشتر به سایت است. این روش علاوه بر هزینه کم بازگشت سرمایه قابل توجهی نسبت به سایر روش های بازاریابی اینترنتی و سنتی خواهد داشت. پس اگر تا حالا از این روش برای گسترش و دیده شدن کسب و کار خود استفاده نکرده اید با موارد ذکر شده در این مقاله هرچه زودتر به انجام این کار اقدام فرمایید.